شخص حقيقي يا حقوقي كه مطالب چاپي را براي فروش يا توزيع عمومي ، آماده و منتشر مي كند . اين كار معمولاً بر اساس يك قرارداد حقوقي انجام مي گيرد كه به موجب آن ، در ازاي تقبل مخاطرات مالي ملازم با نشر ، حقوقي به ناشر داده مي شود و با جبران زحمات پديدآورنده ( معمولاً به وسيله ي اعطاي بخشي از منافع انتشار اثر به وي ) موافقت مي شود . در كتاب هاي قديمي تر ، ناشر و چاپچي اغلب يكي هستند ، اما در نشر نوين ، اين دوكار توسط اشخاص جداگانه انجام مي شوند .
نام ناشر معمولاً در پاي صفحه ي عنوان ، و بر پشت آن ، چاپ مي شود . در فهرستنويسي كتابخانه اي نام ناشر در ناحيه ي « نشر ، توزيع ، و . . . » ( از توصيف كتابنگاشتي ) وارد مي شود .
مقايسه كنيد با : distributor
نيز نگاه كنيد به : device
در ايالات متحده ، انجمن صنفي صنعت نشر « انجمن ناشران امريكا » ( اِي اِي پي ) مي باشد . يك « فهرست راهنماي بين المللي از ناشران و كارگزاران » به صورت خطي در AcqWeb ( پايگاه وبي كه مخصوصاً براي كتابداران فراهم آوري و مجموعه گستري ايجاد شده و نگهداري مي شود ) موجود است .
يكي از مجلدهاي « بوكس اين پرينت » ( بي آي پي ) فهرست راهنماي چاپي ناشران ايالات متحده است .
نيز نگاه كنيد به : commercial publisher
foreign subsidiary
museum publisher
popular press
private press
small press
trade publisher
university press
vanity publisher